
 

1 
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 April to 30 September 2019 the Unit reached findings on 383 complaints 

concerning 269 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a 





 

3 
 



 

4 
 

Further action 

It has been stressed to the presenter that the way questions are framed should make it 

clear to the audience that this is for the proper purpose of impartial challenge and that 

a personal view is not being expressed. 

 

Claudia tries ear-candling, BBC The Social, BBC Scotland 

Complaint 

A representative of the Good Thinking Society complained that the item gave the 

misleading impression that ear-candling was a safe and effective alternative to 

syringing. 

Outcome 

There is no evidence that ear-candling is an effective treatment for any condition, and 

the website version of the item (though not its Facebook iteration) was accompanied by 

text stating the NHS view was that the practice was not supported by evidence and that 

sinus/ear problems should be referred to a doctor or pharmacist.  However, this was 

entirely offset by comments from the presenter which recommended the treatment and 

endorsed claims for its effects. 

Upheld 

Further action 

The Head of Editorial Standards, Scotland, has discussed with the team the importance 

of accuracy in items which feature or make reference to practices which might be 

harmful. 

 

D-Day 75: A Tribute to Heroes, BBC One, 5 June 2019 

Complaint 

A viewer complained about the occurrence of the f-word in the coverage of this event. 

Outcome 

The word occurred in the staging of an extract from the play, “Pressure”, about the 

meteorologists involved in D Day planning when, despite having rehearsed a revised 

version, the actor in question had reverted to the original script.  While the ECU 

accepted that the circumstances were such that it would have been difficult to include a 

timely apology in terms compatible with the character of the event, the inadvertent use 

of the word in question in this daytime broadcast was certainly a breach of editorial 

standards which, in the absence of an apology, remained unresolved. 

Upheld 

Further action 

The production team has been reminded of the need to ensure an on-air apology is 

made, even if belatedly, where there has been an unforeseen use of potentially 

offensive language in a live broadcast.        
 

Ethnic minority academics speak out over unfair pay, bbc.co.uk 

Complaint 

The article included the case of an ethnic minority academic said to have been “on a 

grade just below professor when she discovered she was being paid about £8,000 less than 

white male lecturers on lower grades in the same department”.  A reader questioned the 

accuracy of this statement, on the basis that the salary grade structure could not 

accommodate a disparity of that magnitude. 



 

5 
 

Outcome 

The inaccuracy lay in the reference to “lower grades”; in fact the academic in question 

had been on the same grade as the white male lecturers, and the wording complained of 

gave a misleading impression of the nature of the pay disparity. 

Upheld 

Further action 

The article has been corrected and teams have been reminded of the importance of 



 

6 
 

you could get some battery acid...that’s just me. I’m not going to do it, it’s purely a fantasy 

but I think milkshakes are pathetic. I honestly do – sorry”.  20 listeners complained that 

the joke was offensive and/or likely to incite violence. 

Outcome 

In view of Ms Brand’s immediate disavowal and the context of the programme’s wider 

message in favour of more civility in political discourse, the ECU did not consider the 

joke likely to incite violence, but accepted that, against the background of a significant 

problem with acid attacks, it was capable of causing offence beyond what was 

editorially justified, and should have been edited out before transmission. 

Partly upheld 

Further action 

The adjudication has been discussed by Radio 4’s commissioning team and with the 

programme’s producers. 
 

Money for Nothing, BBC One, 3 April 2019 

Complaint 

The series features saleable items made from salvaged waste.  In this edition, parts 

from a 1930s brush-cutter were used to make a desk lamp which the commentary said 

had been “tested to comply with all UK safety standards”.  On the basis of previous 

correspondence with the BBC, a viewer complained that it had not been tested to the 

appropriate standard, and that the item might have the effect of encouraging 

dangerous imitation. 

Outcome 

In view of the rarity of the salvaged item in this instance, the ECU saw little likelihood of 

imitation, but accepted that the claim of compliance with safety standards was 

inaccurate.  It had been made on the understanding that the lamp could be classed and 

tested as second-hand, but the Chartered Trading Standards Institute does not regard 

re-purposed items incorporating an electrical element as second-hand for regulatory 

purposes, and different tests are required. 

Partly upheld 

Further action 

All electrical items made on the programme will be tested to ensure they comply with 

the relevant standards. 
 

New Year’s Solutions, Radio 4, 2 January 2019 

Complaint   

This programme, offering “everyday solutions to the climate crisis” included the advice 

that putting denim jeans in the deep freeze would disinfect them while economising on 

the energy and water used in washing them.  A listener complained that this advice was 

misleading. 

Outcome 

The disinfectant effect of freezing on the microbes most likely to be found in jeans is 

slight, and the advice was misleading. 

Upheld 

Further action 

The programme was edited and replaced on BBC Sounds and will not be rebroadcast in 

its original form. 



 

7 
 

 

Newsnight, BBC Two, 19 June 2019 

Complaint 

The programme included a report on special educational needs provision.  A viewer 

complained that it did not make clear that different considerations applied in Scotland. 

Outcome 

The report was based on the results of Freedom of Information requests to English local 



 

8 
 

choice of photograph was unlikely to have swayed viewers’ opinions of Ms Bloor one 

way or the other.  The source for the statement that she had been sanctioned was an 

authoritative one and, although she latter provided a letter from the Labour Party as 

evidence that it was incorrect, the terms of the letter seemed to the ECU to warrant the 

use of the term “sanctioned”. 

Resolved 
 

Nuclear: Energy bills “used to subsidise submarines”, bbc.co.uk  





 

10 
 

Further action 

The Editor of South East Today re-emphasised to the programme team the 

requirement to provide a fair opportunity to respond to allegations. 

 

Sunday Breakfast, Radio 5 Live, 15 May 2019 

Complaint 

The programme included an item on HMRC’s “loan charge”, a provision introduced in 

April 2019 to levy a charge on loans to employees now deemed to be disguised 

remuneration.  A listener complained that it was one-sided. 

Outcome 

Though the item reflected the fact that the provisi



 

11 
 

participated.  Five listeners objected to the fact that an invitation to another speaker, 

Nicola Williams, had been withdrawn after Dr McKinnon had made that a condition of 

her own participation, and complained that the resulting discussion was one-sided. 

Outcome 



 

12 
 

comment at the time of his signing.  In that context, the description of him as the first 

“‘high-profile’ Catholic” player sufficed as a correction of the original error. 

Resolved 
 

Tweet by Nick Robinson, 26 February 2019 

Complaint 

In response to the claim of Chris Williams MP (in an interview with him earlier that day) 

never to have seen anti-Semitism in the Labour Party, Nick Robinson tweeted “Did you 

forget you’d agreed to screen a film in Parliament by a woman suspended from Labour for 

saying the Jews controlled the slave trade?”.  A reader complained that this was 

inaccurate, in that the woman in question (Jackie Walker) had been the subject, not the 

maker, of the film, and that the phrase “the Jews controlled the slave trade” 

misrepresented what she had in fact said. 

Outcome 

Ms Walker was the subject, not the maker of the film, but this element of inaccuracy 

was immaterial to an understanding of the issue raised by the tweet.  But her original 

words (in response to a friend who had raised the question of “the debt” owed to the 

Jews because of the Holocaust) were “Oh yes – and I hope you feel the same towards the 

African holocaust?  My ancestors were involved in both – on all sides as I'm sure you know, 

millions more Africans were killed in the African holocaust and their oppression continues 

today on a global scale in a way it doesn't for Jews... and many Jews (my ancestors too) 

were the chief financiers of the sugar and slave trade which is of course why there were so 

many early synagogues in the Caribbean.  So who are victims and what does it mean?  We 

are victims and perpetrators to some extent through choice. And having been a victim does 

not give you a right to be a perpetrator”. Even allowing for the element of compression 

often seen in tweets, Nick Robinson’s paraphrase gave an insufficiently accurate 

impression of Ms Walker’s actual words. 

Partly upheld 

Further action 

Nick Robinson tweeted that he accepted the BBC Complaints process finding that his 

paraphrase gave “an insufficiently accurate impression”. 

 

Up All Night, Radio 5 Live, 21 December 2018 

Complaint   

The programme included an interview about the political situation in Spain with Irene 

Lozano, the Secretary of State for Global Spain.  A listener complained that terms used 

by both Ms Lozano and the interviewer had given the false impression that the leaders 

of the Catalan independence movement had been convicted of crimes.  

Outcome 

As was made clear in the interview, the trial of Catalan leaders had not yet begun.  

However, the use of terms such as “these crimes that they committed” by the interviewer 

and “political leaders that have committed criminal offenses” by Ms Lozano conveyed the 

false impression that their guilt had already been established.  

Upheld 

Further action 

The presenter has been reminded of the importance of precise language, especially 

when legal proceedings are imminent. 



 

13 
 

 

Victoria Derbyshire, BBC Two, 25 April 2019 

Complaint 

The programme included a discussion on the involvement of girls in gang crime.  A 

viewer complained that one of the participants, Claudia Webbe, was not identified as a 

senior member of the Labour Party. 

Outcome 

Ms Webbe was introduced as the former Chair of Operation Trident, set up to tackle 

gun and gang crime in London, which established her qualifications as a participant and 

would have sufficed if the discussion had kept clear of party political issues.  However, 

Ms Webbe’s citation of “government-let austerity since 2010” as a salient component of 

the problem took it into an area where the information that she was a member of the 

Labour Party’s National Executive would have been relevant to viewers’ understanding 

of he


