
 

Analysis of complaints 

 

From 1 October 2018 to 31 March 2019 the Unit reached findings on 281 complaints 

concerning 249 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a 

broadcast series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

A Point of View, Radio 4, 18 May 2018 

Complaint 

In the context of the forthcoming Irish referendum, the speaker argued in favour of 

legalising abortion.  A listener questioned the decision to air one view on the matter so 

close to the vote that there would be little opportunity to broadcast a balancing view. 

Outcome 





Jeremy Vine, Radio 2, 28 November 2018 

Complaint  

The programme devoted time to discussing the claim of Sammy Woodward that 

Rotherham Council had approached her rapist, currently serving a 35-year prison 

sentence, to invite him to apply for custody of the child born as a result of the rape.  A 

listener complained that the programme had represented this claim as a matter of fact. 

Outcome 



Further action 



/news/uk-45232167




Builders Federation survey showed Bovis Homes’ customer satisfaction score was 

trending around 87% at the time of the programmes) resulted in unfairness. 

Partly upheld 

Futher action 

The Editor of BBC Three Counties apologised to Bovis Homes Ltd for the breach of 

editorial standards. 
 

The News Quiz, Radio 4, 1 June 2018 

A viewer complained that a panellist’s criticism of Theresa May in connection with the 

law on abortion in Northern Ireland was in breach of the BBC’s standards of impartiality. 

Outcome 

Taken together, the tone and controversial content of the comments, in a context 

where there was no acknowledgement of an alternative view, took them beyond the 

bounds of due impartiality as it applies to programmes of this kind. 

Upheld 

Further action 

In the context of a management review of the series, advice about future programmes 

has been given by Editor of Editorial Standards, Radio 4 and 4 Extra. 

 

Today, Radio 4, 4 September 2018 

Complaint 

A listener complained that John Humphrys was wrong in saying the IHRA definition of 

anti-Semitism had been “accepted by almost every country in the world”. 

Outcome 

At the time of transmission a total of eight countries had formally adopted the IHRA 

definition.  In the view of the ECU, however, the entry posted by News on the 

Corrections and Clarifications page of bbc.co.uk sufficed to resolve the issue of 

complaint. 

Resolved 
 

Today, Radio 4, 28 June 2018 

Complaint      

The programme included an interview with Lord Deben on progress in reducing UK 

emissions in which he said “what on earth is the Government doing saying that even where 

a community wants to have an onshore wind farm it can’t have it?”.  The Global Warming 

Policy Foundation complained that this gave the misleading impression that 



Further action 

The team has been alerted to the finding and reminded of the need to have the facts at 

hand to put to an interviewee in the course of a live interview on a complex subject. 
 

Tweet by BBC Monitoring 

Complaint 

The tweet posed the question, whether views expressed by the new President of Brazil 

were homophobic, racist and misogynistic or “a refreshing break” from political 

correctness.  A reader complained that the implication such views could be regarded as 

refreshing was objectionable. 

Outcome 

The ECU agreed that the implication was objectionable, but the speedy deletion of the 

tweet, followed by a tweet explaining the reason for the deletion, sufficed to resolve 

the issue. 

Resolved 
 

Vanessa Feltz, Radio London 

Complaint 

A listener complained that Vanessa Feltz’s appearances in promotional material related 



Woman’s Hour, Radio 4, 1 October 2018 

Complaint 

The programme included an item on the controversy over Judge Brett Kavanaugh’s 


