
Analysis of complaints 

 
From 1 October 2016 to 31 March 2017 the Unit reached findings on 142 complaints concerning 

122 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a set of 

related webpages). Topics of complaint were as follows: 

 
Table 1 

Topics of Complaint 

 

     No of Complaints      No of Items 

 

 

Harm to individual/organisation  7  7   

Bad example (adults)  1  1 

Bad example (children)  2  2 

Political bias  4  4  

Other bias  41  35  

Factual inaccuracy  40  36  

Offence to public taste  21  11  

Offensive language  5  5 

Sexual conduct  3  3 

Violence  1  1 

Sensitivity and portrayal  7  7   

Racism  5  5  

Commercial concerns  2  2 

Standards of interviewing/presentation  3  3 

 

Total  142  122 

 

In the period 1 October 2016 - 31 March 2017, 14 complaints were upheld (3 of them partly) - 

10



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

11 surprising facts that show how Scottish football has changed over the 

last 30 years, bbc.co.uk 

 
Complaint 

 
The article said five Scottish Premier League clubs had survived administration while two 

(Gretna and Rangers) “were liquidated”. A reader complained that this conveyed the impression 

that the liquidation process applied to the club, as distinct from the company which had owned 

it, and that changes made to the article following his complaint had not corrected this 

impression. 

 
Outcome 

 
In response to the complaint, the passage in question was changed to read “Two entered 

liquidation proceedings: Gretna and Rangers”. This was subsequently further changed to “Two 

entered liquidation proceedings: Gretna and Rangers FC PLC”. The first change perpetuated the 

impression that the liquidation procedure applied to the club, while the second referred to a 

legal entity which entered liquidation proceedings and which (whether those proceedings had 

been completed or merely “entered”) might well have been understood by readers as 

encompassing the team on the field as well as the business entity. In fact, the business, history 





Laurence Reed, Radio Cornwall, 10 May 2016 

 
Complaint 

 
The programme included a phone-in about CORMAC, the company owned by Cornwall Council 

which maintains Cornwall’s roads.  CORMAC and the Council complained of a number of 

comments in the course of the phone-in which they said were factually inaccurate and unfair to 

them and should not have been broadcast. In particular, they objected to comments which 

suggested that CORMAC had benefited from insider trading in the award of contracts; that 

CORMAC had profited by making additional visits to the site of road repairs which could have 

been completed at the first visit; and that the Board of CORMAC included a disproportionate 

number of former Councillors. They also complained that the presenter, Laurence Reed, had not 

maintained due impartiality. 

 
Outcome 

 
In the view of the Executive Complaints Unit, Laurence Reed had not expressed an opinion on 

any controversial matter (and so had not exceeded the bounds of due impartiality), while the 

comments the complainants objected to were not made in terms, or in a context, which would 

have led listeners to take them as statements of fact. However, they did amount to the kind of 

criticism to which CORMAC and the Council should have had a timely opportunity to respond, 

and it was unfair to them that such an opportunity was not provided. 

 
Partly upheld 

 
Further action 

 
It was agreed that Laurence Reed would broadcast an apology to the complainants in his 

programme of 16 January, including an apology on behalf of the BBC for the lengthy delay in 

resolving the complaint, in the following terms: 

 

In May 2016 we broadcast a phone-in about CORMAC, the company owned by Cornwall 

Council which maintains Cornwall’s roads. The phone-



Look North, BBC One (North East), 18 May 2016 

 
Complaint 

 
The programme included an item on the treatment of animals by chiropractic, which (according 

to the introduction) it was becoming more common for vets to recommend. A representative of 

the Good Thinking Society complained that the item gave an unwarrantedly positive impression 

of a therapy for which there was no good scientific evidence, and did not make clear that animals 

may only receive such treatment under particular circumstances. 

 
Outcome 

 
The item did not reflect the existence of a degree of controversy surrounding chiropractic 

treatment of animals, including criticisms that it is not supported by meaningful evidence and 

has never been subject to a controlled clinical trial. It also failed to make clear that such 

treatment may only be administered under the direction of a vet. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
Programme-





Paxman In Brussels: Who Really Rules Us, BBC One, 19 May 2016 

 
Complaint 

 
A viewer complained that the programme gave a misleading impression of the 1975 referendum, 



Reporting Scotland, BBC One Scotland, 24 August 2016 

 
Complaint 
 

The programme included a report on the state of the public finances in Scotland.  A viewer 

complained that the presenter’s introduction, which included the sentence “The Scottish 

Government is spending nearly £15 billion more than it’s bringing in in tax”, gave a misleading 

impression. 

 
Outcome 

 
The sentence complained of gave the impression that the report which followed was about 

revenue raised and spending incurred by the Scottish Government, whereas it about combined 

figures for the Scottish and UK governments. Though the report itself was duly accurate, it did 

not offset this misleading impression. 

 
Upheld 

 
Further action 

 
The management of BBC Scotland reminded programme teams of the importance of ensuring 

due accuracy when scripting headlines to accompany news stories. 

 





Starting school in the UK: a refugee’s story, bbc.co.uk/BBC Three 

 
Complaint 
 

The item was presented as an account by “Marvin”, an Eritrean boy, of his experiences in Eritrea 





Today, Radio 4, 10 August 2016 

 
Complaint 
 

The programme included a discussion about a claim by Tom Watson MP that some of the new 



Zlatan Ibrahimovic: What the striker can bring to Manchester United, 

bbc.co.uk 

 
Complaint 
 

The item quoted an expert on football finance as saying that Ibrahimovic’s shirt sales alone 

would almost offset the cost of failing to qualify for the Champions League. A reader complained 

that it was preposterous to suggest that increased shirt sales were likely to generate income for 

Manchester United on such a scale. 

 
Outcome 

 
As the expert subsequently acknowledged, his comments did not take account of the contract 

between Manchester United and Adidas, under which the club only receives royalties after shirt 

sales have reached a certain level, the amount of income then depending on whether the shirt 

had been sold by the club itself or by an independent retailer. Consequently, the impression of 


