
Analysis of complaints 

 

From 1 April to 30 September 2018 the Unit reached findings on 268 complaints 

concerning 206 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a 

broadcast series or a set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 

 

     No of Complaints      No of Items 

 

 

Harm to complainant  12  12 

Harm to third party  8  8 

Infringement of privacy  4  3 

Bad example (adults)  2  2 

Political bias  85  38 

Other bias  22  20  

Factual inaccuracy  82  78 

Offence to public taste  9  9  

Offensive language  1  1 

Offence to religious feeling  15  10 

Violence  1  1 

Sensitivity and portrayal  10  9   

Racism  6  5 

Sexism  3  3  

Standards of interviewing/presentation  4  4 

Commercial concerns  4  3 

 



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

Today, Radio 4, 27 October 2017 

 

Complaint 

In an item on the conclusion of a report to the UN Security Council that the Syrian 

government had been responsible for a sarin gas attack on the town of Khan Sheikhoun 

the previous April, an interviewee, Reza Afshar was introduced as working for 

Independent Diplomat (an organisation which provided diplomatic support to 

unrecognised governments), having worked previously at the Foreign Office.  A listener 

who disputed the conclusion of the report complained that the interview had been 

poorly conducted and that no mention had 



Inside Out, BBC One (South West), 30 October 2017 

 

Complaint 

The programme included an item on “legacy prosecutions” of British former soldiers in 

connection with incidents during their service in Northern Ireland.  It featured the case 

of Dennis Hutchings, who is facing charges arising out of the fatal shooting of John Pat 

Cunningham, an unarmed man with learning difficulties, in 1974.  On behalf of Mr 

Cunningham’s family and on its own behalf, the Pat Finucane Centre complained that 

the amount of time and sympathetic attention devoted to Mr Hutchins in the item led 

to an unacceptable lack of balance, and that the item had been misleading in relation to 

the issues arising from such prosecutions. 

 

Outcome 

The story’s claim to attention in a regional programme rested on the fact that Mr 

Hutchings is resident in the region, and it was in keeping with the audience’s 

expectations that the main focus of the item should have been on him.  The views of Mr 

Cunningham’s family and their supporters were presented in a manner which met the 

requirements of due impartiality in this context and made clear that their feelings were 

no less entitled to consideration than those of Mr Hutchings.  However, the item 

included a contribution from a supporter of Mr Hutchings in which he described “on the 

run” letters issued to former paramilitaries as “effectively…letters of immunity”.  As the 

letters in fact provide for future prosecution in the event of new evidence coming to 

light, and as the description passed unchallenged, it created a misleading impression in 

relation to the issues under discussion. 

 

Partly upheld 

 

Further action 

The findings of the ECU have been conveyed to the production team. The reason for 

the upheld part of the complaint has been explained to staff and they have been 

reminded to challenge any similar assertion should it arise in the future. 

 

BBC News (6pm), BBC One, 30 November 2017 

 

Complaint 

A report on the latest net migration figures included a contribution from a Welsh 

businessman introduced as speaking from the point of view of an employer.  A viewer 

complained that his affiliation to UKIP had not been made clear. 

 

Outcome 

The speaker is a prominent member of UKIP in Wales and one of the party’s 

parliamentary candidates. As his political affiliation might have had a bearing on 

viewers’ judgement of his contribution, it should have been made clear. 

 

Upheld 

 



Further action 

The programme has been reminded that there are occasions on which we may need to 

make it clear to the audience that contributors are associated with a particular 

viewpoint. 

 

The Alternativity, BBC Two, 17 December 2017 

 

Complaint 

The programme followed Danny Boyle’s visit to the West Bank as he took up Banksy’s 

invitation to produce a nativity play outside his Walled Off Hotel in Bethlehem.  A 

representative of BBC Watch complained that it included a number of statements 

which were misleading and biased against Israel. 

 

Outcome 

Of the three statements complained of, two were consistent with due accuracy in a 



effect, including a quote from the Board’s then-President, sufficed to resolve this 

aspect of the complaint. 

 



updated in January 2018, at which point the statement complained of was correct.  

However, it had not been amended subsequently to reflect the fact that Sterling had 

declined significantly against the Dollar by the time the complaint was made. 

 

Upheld 

 

Further action 

News Online staff have been reminded of the need to ensure that Q&A articles are 

updated to reflect recent developments. 
 

Carney: Brexit has cost households £900, bbc.co.uk 

 

Complaint 







Outcome 



Professor Belcher’s position on the relationship between climate change and this year’s 

hot and dry summer.  In the Unit’s view this sufficed to resolve the issue of complaint. 

 

Resolved 
 

ÞßÒæ�ïò÷íü�Ĭìñõøûò÷êýîí�ìøöùøþ÷íüĭ�ò÷�âĂûòêĭü�Óøþöê��ëëc.co.uk 

 

Complaint 

 

The ECU received three separate complaints about three versions of a BBC News 

Online article about an investigation by the Organizaton for the Prohibition of 

Chemical Weapons (OPCW) into an alleged chemical attack on the Syrian town of 

Douma.  Each complaint challenged the accuracy of the headline of the relevant 

version, and one challenged the accuracy of the text. 

 

Outcome 

The ECU agreed that the headlines were inaccurate, as follows. 

 

Version 1: Syria war: Douma attack was chlorine gas – watchdog  

The OPCW reported that chlorinated chemicals were found at the site but 

expressed no view as to how they got there.  

 

Version 2: Syria war: ‘Possible chlorine’ at Douma attack site – watchdog  

The OPCW concluded that chlorinated chemicals were present at the site, not 

that their presence was a possibility.  Any element of doubt related to whether 

they were there as a result of a chemical attack. 

 

Version 3: Syria war: Chlorine possible at Douma ‘attack’ site – OPCW 

The rewording of the headline failed to correct the impression that the OPCW 

had found that the presence of chlorinated chemicals was no more than a 

possibility. 

 

However, the ECU did not agree with the suggestion that the error in the headline of 

version 2 was repeated in the text of the article.  The sentence in question was “A 

chemical weapons watchdog says chlorine may have been used in April’s attack on the 

Syrian city of Douma” and, while the OPCW report contained no specific statement to 

that effect, the significance of its finding that chlorinated chemicals were present at the 

site was that it kept open the possibility that they had been used in the attack. 

 

Upheld/partly upheld/upheld 

 

Further action 

The findings have been discussed with senior editors at the BBC News website, who 

have been reminded of the importance of accuracy at all times, and of ensuring any 

inaccuracies are effectively corrected. 

 



Reporting Scotland, BBC One Scotland & Good Morning Scotland, Radio Scotland, 

26 May 2018 

 

Complaint  

Both programmes included reports of the conclusions of a study presented at an 

international conference on obesity, as they related to Scotland.  A member of the 

audience complained that both reports contained serious inaccuracies, while the Good 



Simon Mayo, Radio 2, 10 January 2018 

 

Complaint 

The regular “Confessions” item consisted of a story of a prank played on the boss’s son 

by his workmates in a small company 20 years ago.  The owner of the company 

complained that the story included information which identified his son and his 

business and exposed them to ridicule. 

 

Outcome 

At Stage 1, the BBC had acknowledged that insufficient care had been taken to avoid 

identification, apologised for any embarrassment, and removed the item from publicly 

accessible websites.  In the view of the ECU, this sufficed to resolve the issue of 

complaint. 

 

Resolved 

 

Stephen: the Murder That Changed a Nation, BBC One, 19 April 2018 

 

Complaint 

The programme included footage of the complainant and a former police colleague of 

his, and a reference to the fact that they were among those convicted on evidence 

provided by a third party.  He complained that it failed to mention that his conviction 

and that of his colleague were subsequently quashed. 

 







Further action 

The Today team have been reminded of the importance of providing sufficient 

background information on interviewees to enable listeners to calibrate their 

comments. 

 

Victoria Derbyshire, BBC Two, 19 January 2018 

 

Complaint 

During an interview with the Indian writer and film producer Twinkle Khanna about her 

new film “Pad Man”, a caption saying “90% of Indian women use rags, ashes or 

newspapers instead of sanitary products” 


