
 

 

Analysis of complaints 

 

From 1 April to 30 September 2017 the Unit reached findings on 173 complaints concerning 

141 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 

set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 

Table 1 

Topics of Complaint 

 

 

     No of Complaints      No of Items 

 

 

Harm to individual/organisation  8  8   

Infringement of privacy  1  1 

Bad example (adults)  2  1 

Bad example (children)  1  1 

Political bias  11  11  

Other bias  48  33  

Factual inaccuracy  61  52  

Offence to public taste  12  10  

Offensive language  6  4 

Offence to religious feeling  4  3 

Sexual conduct  1  1 

Violence  2  2 

Sensitivity and portrayal  1  1   

Racism  



Summaries of upheld/resolved complaints 

 

Christmas University Challenge, BBC Two, 27 December 2016 

Complaint 

The answer to a question about Billy Connolly’s banana boots attributed their design to the 

playwright John Byrne.  The daughter of Edmund Smith complained that the answer was 

incorrect, her father having designed and made the boots in question 

Outcome 

Evidence from several sources, including a detailed account of the matter in Pamela 

Stephenson’s biography of Billy Connolly, confirmed that the boots had been designed and 

made by Edmund Smith. 

Upheld 

Further action 

The Executive Producer responsible for oversight of the series drew the finding to the 

attention of the independent production company which makes it. 



Outcome 

Although the reporter’s general point was soundly based, the exchange gave the impression 

that Mr Corbyn had not referred to Brexit in the body of the speech in question.  As he had 

done so twice, albeit briefly, this impression was inaccurate. 

Further action 

The need for accuracy even when making a general observation about the ambition of a 

political speech has been stressed to the news team. 

 

Newsnight, BBC Two, 21 April 2017 

Complaint 

A viewer complained that, in a package on the French Presidential election, Evan Davis’s 

approaches in back-to-back interviews with representatives of the Macron and le Pen 

campaigns was so marked as to constitute bias. 

Outcome 

The difference was partly accounted for by the fact that the interview with the Macron 

representative was recorded while news of the killing of a policeman on the Champs Elysees 

was breaking, while the le Pen representative was recorded the following day and after Ms 

le Pen herself had provoked controversy with her comments on the event.  However, it 

was indeed marked, and Evan Davis gave the impression of endorsing Mr Macron’s claim 

that Ms le Pen had illegitimately sought to make political capital out of the incident. 

Upheld 

Further action 

Newsnight has been reminded of the requirements of due impartiality, so that the 

perception of its coverage matches its intent. 

 

Points West, BBC One (West), 13 April 2017 

Complaint 

The programme included an item on the campaign in Bristol for a cannabis café.  A viewer 

complained that it left the impression that use of cannabis was legal and included footage of 

cannabis use which would have facilitated imitation at a time when children would have been 

watching. 

Outcome 

The item made clear at several points that the use and cultivation of cannabis were illegal, 

but there was no editorial justification for the explicitness with which cannabis use was 

illustrated. 

Partly upheld 

Further action 

 

Radio 1’s Big Weekend, Radio 1, 27 May 2017 

Complaint 

A listener complained about the use of the ftenep tkT

1 0c0/P <</MCI844.02mo0 tenep t6.26 Tm5TJ

ETe fistener com

 

Outcome 



Sarah Champion quits Labour front bench over rape article, bbc.co.uk 

Complaint 



Further action 

The programme has been removed from the available iPlayer archive. 

 

The Nolan Show, Radio Ulster, 7, 13, 14, 16 & 19 December 2016 

A Nolan Show Investigation, BBC One Northern Ireland, 15 December 2016 

A Nolan Show Investigation (radio repeat), Radio Ulster, 27 December 2016 

Complaint 

The programmes in question were concerned with the Northern Ireland Renewable Heat 

Incentive (RHI) scheme, and reported the emergence of conflicting accounts of the actions 

taken by Northern Ireland Ministers, officials and special advisers after a serious flaw in the 

scheme had become apparent.  On behalf of the Democratic Unionist Party, Nigel Dodds 

MP complained that the programmes had been in various respects inaccurate, biased and 

(principally in the case of the Nolan Show Investigation in both it



Further action 

The programme team has been reminded of the need to reflect the world as it is without 

giving the impression of undue prominence. 

 

The World at One, Radio 4, 27 March 2017 

Complaint 

A listener complained that Nick Bryant, in a report from Florida, had overstated the effect 

of global warming on sea levels. 

Outcome 

Nick Bryant’s statements about rising sea levels were soundly-based, except for the claim 

that the sea level at Miami was rising at ten times the global mean.  Data from the 

measurement stations closest to Miami show little divergence from the global mean. 

Partly upheld 

Further action 

The World at One has been advised not to repeat scientific claims about a specific event 

without confirming them. 

 

Three Palestinians killed after deadly stabbing in Jerusalem, bbc.co.uk 

Complaint 

Three readers of the article complained that the headline gave the misleading impression 

that Palestinians had been the victims of the stabbing in question. 

Outcome 

The ECU agreed that the headline might have given the impression that the Palestinians in 

question had been victims of the stabbing (whereas they were in fact the perpetrators), but 

considered that the change to “Israeli policewoman stabbed to death in Jerusalem” shortly 

after publication sufficed to resolve the issue of complaint. 

Resolved 

 

Today, Radio 4, 10 August 2017



Outcome 

The Ottoman Empire did not extend to Spain.  In the context of a programme dealing with 

the history and culture of Turkey, this was a material inaccuracy. 

Upheld 

Further action 

The programme has been edited to remove the inaccuracy. 

 

Tweet about Jeremy Corbyn at Glastonbury, 24 June 2017 

Complaint 

A listener complained that a tweet showing a picture of Je

Outcome 


