
 
 

Analysis of complaints 
 
From 1 April to 30 September 2010 the Unit reached findings on 111 complaints concerning 
103 items (normally a single broadcast or webpage, but sometimes a broadcast series or a 
set of related webpages).  Topics of complaint were as follows: 

 
Table 1 

No of Items 
 
 
Harm to individual/organisation (victim complaint) 11  11   
Harm to individual/organisation (3rd party complaint) 3  3 
Infringement of complainant’s privacy  1  1 
Political bias  9  9 
Other bias  28  25 
Factual inaccuracy  36  35   
Offence to public taste  3  3 
Bad language  1  1 
Sensitivity and portrayal  11  8  
Racism  2  2 
Bad example (adults)  1  1 
Commercial concerns  5  4  

adults) 

http://www.bbc.co.uk/complaints/pdf/ecu_oct09mar10.pdf




Outcome 
In response to a previous complaint, the programme had been edited to address the 



 
News (10.00am), BBC News channel, 29 January 2010  
Complaint 
In an item on the proceedings of the Chilcot Inquiry, the reporter referred to the evidence 
given by Sir Christopher Meyer the previous November about a meeting between Tony Blair 
and George W Bush in the Spring of 2002, and reporting him as having said that, during the 
meeting, Mr Blair had “signed a deal in blood…that the UK would go to war alongside 
America if that was their decision”.  A viewer complained that this was a misleading account 
of Sir Christopher’s evidence which, together with the use of footage of demonstrators 
outside the Inquiry venue, resulted in bias against Mr Blair. 
 
Outcome 
Sir Christopher, while making clear that he believed the meeting had led to agreement on 
the need for regime change, had also made clear that options other than military action were 
still under consideration, and it was inaccurate to report him as having suggested that an 
absolute commitment to go to war alongside the US had been made.  However, as the item 
also reported Mr Blair’s dismissal of Sir Christopher’s evidence in relation to the meeting, the 
inaccurate reporting of that evidence did not result in imbalance. The footage of 
demonstrators simply illustrated what was happening outside the Inquiry venue at the time, 
and had no bearing on the issue of impartiality. 
Partly upheld 
 
Further action 
All involved in the broadcast have discussed the story and the issues it raised. Senior editors 
on the News channel will continue to emphasise the need for editorial vigilance in terms of 
ensuring that space and time is made for proper and sufficient context to be given when 
reporting specific and detailed quotations from witnesses in long-running inquiries. 
 
 
Great Lives, BBC Radio 4, 2 February 2010 
Complaint 
The subject of the programme was the biologist WD Hamilton.  During the programme, the 
invited expert (who was also a sister of his) attributed his death to complications arising from 
malaria (contracted because he believed he had acquired immunity to the disease, and 
consequently did not take anti-malarial medication during what proved to be his final 
expedition).  Another sister complained that this was inaccurate, citing the Coroner’s finding 
that the cause of death was “Multi-organ failure due to upper gastrointestinal haemorrhage 
due to a duodenal diverticulum and arterial bleed through a mucosal ulcer”. 
 
Outcome 
The programme-makers made due efforts to verify a claim which, as far as they were aware, 
was uncontroversial.  They consulted a number of reference sources and contemporaneous 
obituaries, which appeared to confirm that WD Hamilton’s death was due to malaria or 
malarial complications, and the ECU’s investigation established that he had indeed 
contracted malaria during his final expedition.  However, the ECU also established that the 
conclusions of the pathologist who conducted the post mortem were as stated in the 
Coroner’s finding.  The pathologist had suggested the possibility that the ulceration and 
consequent haemorrhage had resulted from a pill (which might have been taken because of 
malarial symptoms) lodging in the diverticulum; but, even if this suggestion were correct, the 
link between malaria and the observed causes of death would be entirely indirect. 
Partly upheld 
 
Further action 



The programme will not be repeated in its present form.  The finding was discussed at 
meetings attended by Radio Network Controllers, Executive Producers and Editors, and the 
programme-makers themselves. 
 
 
The Andrew Marr Show, BBC1, 7 February 2010 
Complaint 
In the course of an interview with Alastair Campbell, Andrew Marr quoted an estimate for 
Iraqi casualties since the allied occupation which he described as “internationally accepted 
UN figures”.  A viewer complained that the figures in question in fact came from an estimate 
in The Lancet, and were not internationally accepted (being significantly higher than most 
other estimates).  He asked for the error, which had been acknowledged in response to his 
initial complaint, to be corrected on air. 
 
Outcome 
The ECU agreed that the inaccurate attribution was a breach of editorial standards.  
However, as the thrust of Andrew Marr’s question did not rest upon the accuracy of the 
figures or the attribution, but upon the assertion that “an awful lot of people died” (which 
remained the case whichever estimate was cited), the acknowledgement of the error by the 
programme team, together with the publication of a summary of the matter on the complaints 
pages of bbc.co.uk in due course, was sufficient to resolve the complaint.   
Resolved 
 
 
Generation Jihad, BBC2, 8 February 2010 
Complaint 
Two viewers complained that the programme was inaccurate in stating as a fact that 
Muhammed al-Durrah had been shot by the Israeli Defence Force.  One added that the 
inclusion of footage of the incident would have an inflammatory effect on UK Muslims. 
 
Outcome 
The facts of the case have never been conclusively established, so it was inappropriate to 
present one version of events as though it was not in dispute.  However, there was no basis 
for assuming that the inclusion of an often-shown piece of footage, in the context of a 
programme which highlighted the importance of conflicting interpretations of events in the 



the issue in hand (which was, on any understanding, abuse perpetrated under the aegis of 
the Church).  However, the item in question did not distinguish clearly between instances of 
abuse which had been proven in court and instances where allegations of abuse had not 
been tested, and gave the impression that two men connected with the school, rather than 
one, had been convicted of abuse at the school (the second being someone who was 
convicted for offences elsewhere, and after he left the school).  Nevertheless, the item’s 
treatment of its subject did not show bias against the Catholic Church; the Diocese of 
Middlesbrough had been invited to respond to criticism made in the item, but had declined to 
do so. 
Partly upheld 
 
Further action 
The Inside Out team has discussed the findings, including the lessons to be learned from the 
failure to distinguish between proven cases of abuse and untested allegations of abuse as 
well as the importance of scrutinising the script for accuracy. 
 
 
Breakfast, BBC1, 1 March 2010  
Complaint 
Two viewers complained that an item in which Carol Vorderman was interviewed about her 
online maths school amounted to promotion of a commercial product. 
 
Outcome 
The ECU agreed that the item gave an impression of promotion and endorsement. 
 
Further action 
The Editor of Breakfast News will have further discussions with her team about the relevant 
editorial guidelines on Editorial Integrity and Independence, including the chapter on Product 
Prominence. 
 
 
News (8.00am), Radio 4, 2 March 2010  
Complaint 
The introduction to an item in this bulletin (and the two preceding ones) said “Israel’s military 
operations in December and January, to try to halt Hamas rocket fire, destroyed homes, 
hospitals, schools and other infrastructure”.  A listener wrote that, while he accepted the 
accuracy of the reference to homes and other infrastructure, he did not believe there were 
grounds for saying that schools and hospitals (in the plural) had been “destroyed”. 
 
Outcome 
The impact of the Israeli operation (known as Operation Cast Lead) has been the subject of 
reports by several organisations, and these reports provide sufficient evidence that a 
number of schools were destroyed (in the sense of damaged beyond repair, or rendered 
unusable for their purpose).  There was also incontrovertible evidence of serious damage to 
parts of two hospitals.  However, it was not accurate to speak of any hospital as having been 
destroyed.  Although the introduction, taken as a whole, was not seriously misleading as to 
the overall scale of damage caused by Operation Cast Lead, it was misleading in that 
particular. 
Partly upheld 
 
Further action 
The Editor of Radio 4 News will highlight and discuss the imprecision in the introduction with 
his team. 
 



 
Immigration by numbers, News Online, 30 April 2010  
Complaint 
In a blog prompted by the use of an inaccurate immigration statistic by Nick Clegg in one of 
the televised Leaders’ debates, the BBC’s Home Affairs Editor wrote that “far from taking 
British jobs, the official stats suggest 8,000 more non-EU workers left the UK than came to 
live here in 2008”.  A reader of the blog complained that the statistics in question did not 
support this contention. 
 
Outcome 
As the statistics in question recorded only people’s reasons for entering or leaving the 
country, and did not record the original reasons for entry of those leaving, they did not yield 
a figure for the net inflow/outflow of non-EU workers.  Although a postscript to the blog 
directed readers to a further entry which addressed the issue on the basis of different 
statistics, it did not have the effect of correcting the original error.  
 
Further action 
The Editor of News Blogs will speak to the Home Affairs Editor about the findings and the 
need for clear corrections on blog posts.  
 
 
Claims that aid intended for famine relief in Ethiopia had been diverted to buy arms 
Complaint 
In March 2010, in reports about aid money donated to Ethiopia in the mid-1980s, a number 
of BBC programmes and online items implied or stated that large amounts of money raised 
by Band Aid and Live Aid for famine relief in Ethiopia had been diverted by a rebel group to 
buy weapons. Following a complaint from the Band Aid Trust the BBC investigated these 
statements and concluded that there was no evidence for them, and that they should not 
have been broadcast.   
 
Assignment, World Service, 4 March 2010 
This edition of Assignment consisted of an investigation by Martin Plaut, the BBC’s Africa 
Editor, into claims that aid intended for famine relief in Tigray during the Ethiopian famine of 
1984-5 had been subject to large-scale and systematic diversion by the Tigrayan People’s 
Liberation Front (TPLF) and its relief agency REST, to buy arms and for other political 
purposes. The Band Aid Trust (“the Trust”) complained that the programme and coverage 
generated by it had given the inaccurate and unfair impression that much or most of the 
money raised under the Band Aid banner had been diverted, whereas Band Aid was noted 
for the effectiveness of its monitoring of funds, and there was no evidence that funds raised 
by Band Aid had in fact been used to buy arms. This impression was damaging to the 
Trustees personally (implying negligence on their part) and to the good repute of the Trust 
as a custodian of charitable funds. 
The Trust complained that the programme 
1. gave an impression that Band Aid money was diverted to rebels of the TPLF and used to 
buy weapons when there was insufficient evidence to support the claim; 
2. claimed that there was evidence of “the systematic diversion of aid received by REST to 
buy arms for the TPLF” when there was not; 
3. included Band Aid in the allegations being made in order to sensationalise the story when 
there was insufficient evidence to justify doing so; 





• The programme was not clear about the extent to which the evidence of Aregawi 
Behre (who was the source of the claim that REST had, at a certain point, decided to 
divert 95% of aid money to the purchase of arms and other political purposes) was 
open to question. [5, 9]  

• The evidence of Gebremehdin Araya (who claimed to have swindled the Christian 



Upheld 
 
The Trust’s complaints about the following items were not upheld:  
PM, Radio 4, 3 March 2010  
The Andrew Marr Show, BBC1, 7 March 2010 
The Media Show, Radio 4, 10 March 2010  
 
Further action 
Apologies to the Band Aid Trust were broadcast on BBC1, the News Channel, Radio 4 and 
World Service. Appropriate steps were taken to guard against visitors to any relevant BBC 
online items being given the impression that the evidence of diversion applied to Band Aid 
money. 
 
Note 
In earlier correspondence with the Trust, BBC News had identified a number of other items 
arising from the Assignment story in which an inaccurate or potentially misleading 
impression had been given. 

• A headline on the News Channel and the BBC1 One O'clock News to the effect that 
millions of pounds given to Live Aid was used by rebels to buy guns.  

• Text on a website page which gave the impression that only a small amount of 
money raised by the charities involved in the Ethiopian famine reached the hungry.  

• A caption on News Channel during a guest interview which read “It’s claimed 5% 
donations spent on Ethiopians”. 

• An introduction to a report by Martin Plaut on the BBC1 One O'Clock News, the 
News Channel and BBC World which associated Live Aid money with the claim that 
only 5% of the aid money reaching Tigray was used to feed the hungry. 

The action taken by the BBC was addressed to the breaches of editorial standards already 
acknowledged by BBC News, as well as to those found by the ECU.  
 
 


