
 

 



 

Summaries of upheld complaints



The Magicians, BBC1, 28 January 2012  

Complaint 
A viewer complained that a trick involving tree frogs was adverse to the welfare of the frogs, 
and possibly dangerous to humans. 
 

Outcome 
The trick involved the frogs disappearing from the magicians’ hands and reappearing in their 
mouths.  Although the frogs had been under expert supervision, with steps taken to ensure 
that they were kept moist and at an appropriate temperature, the RSPCA and the Zoological 
society of London concurred that the trick involved handling them in an inappropriate and 
potentially harmful way, and that there was also a health risk to humans. 
 

Further action 
The production team were reminded of the need to avoid putting animals in situations that 
were potentially harmful to them or to those handling them. 
  

 
Points West, BBC1 (West), 13 February 2012 

Complaint 
In a report of an incident in which a train driver had been forced to stop the train by youths 
shining a laser pen in his eyes, the reporter referred to “potentially catastrophic” 
consequences.  A viewer complained that this was misleading and alarmist.   
 

Outcome 
The ECU investigation confirmed that there was no serious risk to passengers - in the event 
of the driver being disabled, a safety device would automatically have brought the train to a 
halt, with (at worst) some movement of overhead baggage. 

Upheld 

 

Further action 
The editorial team has been made fully aware of the need to take great care when 
paraphrasing comments, particularly where it could lead to unnecessary anxiety. 

 
 

Newsnight (BBC2), News at 6 & News at Ten (BBC 1), PM (Radio 4) 22 March 2012;  



outlets substantially earlier than Newsnight, which affected its right of reply in relation to the 

two reports (in PM and on bbc.co.uk) which preceded the arrival of its response.  In addition, 

a report provided by Newsnight to the BBC News website incorrectly said that A4e had 

declined to respond, and the follow-up item in 23 March edition of Newsnight did not reflect 
the key point of the A4e response received the previous day. 

Partly upheld 

 

Further action 
The relevant teams have been briefed on the need for clarity on the status and timing of 
rights of reply when sharing material with other outlets. 

 

 

The Food Inspectors, BBC1, 25 March 2012 

Complaint 
A viewer complained that the programme gave the misleading impression that all cattle 
infected with TB should be excluded from the human food chain as potentially injurious to 
health.   
 

Outcome 
The presenter’s closing comments did give the impression complained of, and, as there are 
regulatory provisions which provide for some carcasses of infected cattle to enter the food 
chain after due inspection, the impression was misleading. 

Upheld 

 

Further action 
The production team has been reminded that their scripts need to be carefully worded, and 
the programme has now been re-edited to reflect the finding. 

 

 

Midlands Today, BBC1 (West Midlands), 11 April 2012 

Complaint 
In an item in the lunchtime edition arising from a poster campaign by an animal rights group 
which linked eating meat with early death, the reporter said “Nutritionists say that a vegan 
and vegetarian diet is a healthy choice but it does lack essential nutrients only found in 
meat”.  Four viewers complained that this was untrue, in that there are in fact no essential 
nutrients which are found only in meat. 
 

Outcome 
Although some nutrients found in meat are more difficult to obtain in the requisite quantities 
in a vegan or vegetarian diet, they are not unique to meat.  However, a modified version of 
the item which made this clear was broadcast in the evening edition, and this sufficed to 
resolve the issue. 

Resolved 
 
 

The Grand National, BBC1, 14 April 2012  

Complaint 
A listener complained that archive material in a tribute to the late Ginger McCain (the trainer 
of Red Rum) included an offensive and homophobic phrase. 



 

Outcome 
The programme-makers had intended to illustrate Mr McCain’s reputation as “a character” 
and “a joker”, but the selection of a clip in which he used the phrase “poof’s paradise” was 
not an appropriate illustration in this context. 
 

Further action 
The programme-makers have been reminded of their duty to exercise caution when 
considering the use of material that could cause offence to some viewers. 

 

 

News (6.00pm), Radio 4, 15 May 2012 

Complaint 
An item on Palestinian demonstrations marking Nakba Day referred to “thousands of 
Palestinans leaving their homes” following the declaration of the State of Israel.  Two 
listeners complained that this gave a misleading impression of the scale of Palestinian 
displacement and the extent to which it was the result of coercion. 
 

Outcome 
The ECU took the view that listeners’ general understanding of the issues was such that 
they were unlikely to be misled into thinking that the Palestinian exodus was entirely 
voluntary, but agreed that “thousands” gave a somewhat misleading impression of its scale. 

Partly upheld 

 

Further action 
The Editor, Radio Newsroom, will brief news teams about the need to give due weight to the 
events commemorated by Nakba Day in future reports. 

 
 

The Kitchen Café, Radio Scotland, 16 May 2012  

Complaint 
A listener complained that an item on salmon-farming in Scotland was inaccurate, and 
provided an uncritical platform for the views of the Scottish Salmon Producers’ Organisation. 
 

Outcome 
The item contained one inaccuracy (about the origins of salmon-farming in Scotland) and 
one questionable implication (about the cause of sea lice infestation), but these were not 
such as to affect listeners’ understanding of the topic under consideration.  However, the 
item did not reflect the extent to which the issue of salmon-farming’s environmental impact 
remains controversial. 

Upheld 

 

Further action 
The finding was discussed with the programme-makers. An appropriately balanced 
treatment of the topic was included in a subsequent edition. 
 

 
Newsnight, BBC2, 23 May 2012 

Complaint 
Shanene Thorpe, who was interviewed for an item in the programme, complained that the 
item had given an unfair, inaccurate and misleading impression of her and asked for a 
broadcast correction and apology.  12 other complainants supported her request. 
 



Outcome 
Having investigated Ms Thorpe’s concerns, the ECU concluded that the nature and degree 
of unfairness to her called for a broadcast apology and correction, in addition to the online 

apology already posted by the Editor of Newsnight which had itself followed a personal 
apology from him to Ms Thorpe. 

Upheld 

 

Further action 



 

BBC Sport Olympic country profile pages, bbc.co.uk 

Complaint  
When first posted, the Palestine page identified East Jerusalem as the capital of Palestine, 
while the Israel page did not identify the capital at all.  Before the matter came to the ECU’s 
attention, the pages had been changed to make clear that Ramallah was the Palestinian 
seat of government (the aspiration being to have East Jerusalem as the capital of an 
eventual Palestinian state), and that, while Jerusalem was the Israeli seat of government, 
most embassies were in Tel Aviv.  The revised pages drew complaints from both pro-Israeli 
and pro-Palestinian readers. 
 

Outcome 
Though complainants were able to point to inconsistencies between these and other country 
profile pages, they arose inevitably from the disputed position of East Jerusalem and the 
decision of the IOC to admit a Palestinian team.  In the view of the ECU, the changes were 
sufficient to correct the faults in the original versions. 

Resolved 
 

 

Newsnight, BBC2, Date withheld 

Complaint 
An item in the programme included illustrative footage originally used in report on a similar 
topic in 2005.  The complainant, who had been a minor at the time, featured identifiably in 


